Indie i Chiny rządzą rynkiem złota

0

W Indiach w ubiegłym kwartale odnotowano nadzwyczaj wysoki popyt na złoto. Zmniejszyły się natomiast zakupy złota Chinach.

12970231075_862d4752a1_k

W trzecim kwartale bieżącego roku nastąpił silny wzrost popytu na złoto Indiach. Ludność tego kraju w postaci wyrobów jubilerskich zakupiła 182,9 ton złota, tj. o 60% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Stanowi to 34% światowego popytu jubilerskiego.

Mieszkańcy Indii przywiązują nadzwyczajną wagę do złota. Jest ono elementem tradycji kulturowej – Hindusi kochają złoto od wieków. Nasilenie popytu następuje we wrześniu, kiedy ludzie rozpoczynają zakupy złotych precjozów z przeznaczeniem na obchodzone w październiku Święto Diwali (Festiwal Świateł). Uświęconą tradycją w Indiach jest obdarowywanie podczas tego święta bliskich osób złotymi prezentami, zazwyczaj wyrobami jubilerskimi. Ten czynnik zadziałał też w tym roku.

Na wzrost popytu w Indiach wpłynęła też poprawa nastrojów społecznych związana z działaniami nowego rządu na rzecz poprawy gospodarki. Społeczeństwo już odczuwa pozytywne zmiany, wydaje więc więcej pieniędzy na zakup dóbr luksusowych. Na rynku wzrosła podaż złota, gdyż poluzowano restrykcje importowe, przez co stało się ono łatwiej dostępne. Do wzrostu popytu przyczynił się też spadek ceny złota wyrażonej w rupiach. Łącznie te czynniki zadecydowały o skokowym wzroście popytu na złoto w trzecim kwartale 2014 roku.

Mysaver - magazyn o twoich pieniądzach

W najbliższych miesiącach mieszkańcy Indii będą dalej kupować duże ilości złota, bowiem rozpoczyna się okres ślubów.

Oprócz złotej biżuterii inwestuje się w Indiach złoto w postaci sztabek i monet. Popyt w trzecim kwartale br. wyniósł 42,2 ton i był o 5 ton niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Razem więc popyt konsumencki na złoto (wyroby jubilerskie i inwestycje) wyniósł w trzecim kwartale br. 225,1 ton i był o 39% wyższy niż rok wcześniej.

Na drugiej pozycji po Indiach pod względem popytu konsumenckiego na złoto znalazły się w trzecim kwartale br. Chiny, gdzie wraz z Hong-Kongiem i Tajwanem kupiono 194,1 ton złota w wyrobach jubilerskich, sztabkach, monetach i medalach. Rok temu w analogicznym okresie Państwo Środka było liderem w zakresie popytu konsumpcyjnego i wydawało się, że utrzyma tą pozycję. Wtedy zakupy złota wyniosły razem 306,8 ton.

W trzecim kwartale br. chiński przemył jubilerski zużył 157,1 ton złota wobec 254,3 ton rok wcześniej. Natomiast popyt inwestycyjny spadł z 52,6 ton do 37,1 ton. Należy zaznaczyć, że ubiegłoroczny popyt na złoto w Chinach był rekordowy i trudno byłoby go utrzymać na maksymalnym poziomie. Obecnie następuje powrót do stanu z poprzednich lat – popyt w trzecim kwartale br. był na poziomie średniej z ostatnich pięciu lat.

Zmieniły się ostatnio preferencje nabywców złota w Chinach, którzy mniej kupują biżuterii wykonanej 24-karatowego złota utwardzanego laserem. Popyt na biżuterię z najwyższej próby złota był w znacznej mierze efektem korupcji w Chinach. Wyroby jubilerskie ze złota najwyższej próby niejednokrotnie stanowiły atrakcyjny prezent zachęcający do korupcji. Chiński rząd podjął różnorodne działania w walce z tym zjawiskiem, które jak widać po spadku popytu na najbardziej luksusowe wyroby ze złota, okazały się skuteczne.

W styczniu Chińczycy będą tradycyjnie obchodzić święto Nowego Roku, stąd należy oczekiwać wzrostu popytu na złoto w tym kraju.

Łączny popyt konsumencki na złoto płynący z Indii i Chin wyniósł w trzecim kwartale br. 419,2 ton, co stanowi 54% światowego popytu w tym segmencie. Można więc powiedzieć, że te kraje decydują o światowym rynku zakupów złota.

 

Fot. Harsha K R, Flickr.com, CC BY-SA 2.0

Pobierz bezpłatny poradnik
Przekaż dalej

O autorze

Ekspert ds. rynku metali szlachetnych Mennicy Wrocławskiej Grupa Goldenmark. Wcześniej pracował w renomowanych instytucjach finansowych, jak m.in.: Centrum Operacji Kapitałowych Banku Handlowego w Warszawie, Expandia Finance Polska, PZU Życie, Warszawskiej Giełdzie Towarowej, Investors TFI, zajmując w nich stanowiska od specjalisty do członka zarządu.Posiada bogaty dorobek publicystyczny w zakresie funkcjonowania rynku kapitałowego, instrumentów finansowych, inwestycji alternatywnych, analiz i zarządzania aktywami.Autor raportów i komentarzy ekonomicznych. Publikował w takich czasopismach, jak m.in.: Forbes, Bank, Polish Market, Rzeczpospolita, Gazeta Finansowa, Kurier Finansowy, Rynki Zagraniczne, CEO, CFO, Businessman.pl, Gazeta Prawna, Gazeta Wyborcza oraz internetowych portalach finansowych.

Odpowiedz

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.